16 Nisan 2012 Pazartesi

Portekiz’in İncisi: Lizbon

Dekoratif süslemelerin olduğu binalar, hayranlık uyandıran çini kaplı mimari yapılar, kenti dolduran müzeler ve anıtların yanında, doğal güzelliklerle de dolu bir okyanus kenti Lizbon. Atlantik Okyanusu sahili üzerinde yükselen başkent, Portekiz’in batı yakasında bulunmakta. Yedi tepe üzerine kurulmuş üç şehirden biri olan kent, eski şehir yapısını ve şehir mimarisiyle ilgilenenler için muhteşem bir zenginlik barındırmakta. Roma, gotik, manuelin, barok, modern ve postmodern tarzı yapılara şehrin birçok yerinde rastlayabilirsiniz. Şehrin içiyle yetinmeyip, civar kasabalara uğramak sizi güzelliklerin başka bir boyutuna taşıyacaktır. Eski şehir Alfama’nın hüzünlü sokakları, Belem’in tarihi yapıları, şehrin birçok yerinde hayat bulan müzeler ve anıtlar; sahil kasabası Cascais ve yeşilin envai tonuna sahip Sintra hayatta mutlaka görülmesi gereken yerlerden.

Lizbon’a varış…
Şehre indiğinizde, ulaşımla ilgili konuyu bir an evvel halletmek isterseniz, “Bilette Turistico” bu konuda size yardımcı olabilir. Havaalanı servisleri dışında tüm ulaşım sistemlerinde geçerli bu biletler size sınırsız ulaşım imkânı sağlıyor. Biz almadık, tercihinize kalmış. Şehre inmek için taksileri veya yirmi dakikada bir hareket eden servisleri kullanabilirsiniz. Şehirde kalacağımız yer epey merkezi, Marques de Pombal Meydanı’ndaki hostelimize yerleşip biraz dinlendikten sonra, ilk akşamımızı geçireceğimiz Alfama’ya doğru yola çıkıyoruz.
“Alfama”…Lizbon’un hüzünlü sokakları…
Alfama, yokuşları bol olmasına rağmen insanı yürümeye davet eden bir yer. Dar sokaklar arasında top oynayan küçük çocuklar görürseniz, siz de onlara katılın, yadırgamadan sizi oyunlarına alacaklardır. İleride içlerinden bir Cristiano Ronaldo’nun daha çıkmayacağını kim bilebilir ki? Tarihi tepe denilen bu yer, Lizbon’un mücevherlerinden. Dik yokuşlarına tırmanırken, geçmişe bir yolculuk yapıyorsunuz adeta. Bu sokakları gezip keşfetmek inanılmaz, hele ki hava kararmaya başlayıp aralık kapılardan fado sesleri yükselmeye başlayınca…
Yavaş yavaş, kendimize bir fado restaurantı aramaya başlıyoruz. Gözümüze kestirdiğimiz restaurantın sahibi çok sıcakkanlı, biraz zaman verirsek bize bir yer ayarlayabileceğini söylüyor. Biraz etrafta dolanıp aynı mekana geri dönüyoruz. Sıcacık ve küçük bir mekan, loş bir ışık, ilgili insanlar… Burası “Restaurante S.Miguel D’Alfama”. Tavsiyeler üzerine balıklarımızı ve şarabımızı seçiyoruz. Tattığımız her şey tam anlamıyla şahane. Bütün gece fado dinleyip, bilmediğimiz bu dilin bize hissettirebildiklerine şaşıyoruz. Portekizlilerin melankolik ruh yapısının ifadesi haline gelen fado, Alfama’nın sokaklarında doğmuş, yolları gözlenen sevgililere duyulan özleme yakılan bir ağıt.

“Kavgasını verdiğim, yüreğim kan revan olup vazgeçemediğimsin.
  Tek’sin… Sonsuza dek’sin. Soluk almak, yorulmak, gülümsemeksin…”

Restaurantın sahipleri ve çalışanlarıyla sohbet etme fırsatı buluyoruz. Gerçekten çok sıcakkanlı insanlar, çoğu birbiriyle akraba, aynı zamanda fado söylüyor veya çalıyorlar. Alfama’daki gecemiz için, hayatımda geçirdiğim en orijinal zamanlardan biri diyebilirim.

Santa Justa
Belem’ e doğru…
Lizbon’ u ayaklarınızın altına sermeyi başaran tarihi Santa Justa Asansörü’ne mutlaka çıkın; yukarı çıkmak için bir süre sırada beklemeniz gerekebilir ama inanın bana karşılaşacağınız manzaraya değecek. Sonrasında şehirde dolaşırken, Rossio Meydanı’ndan, şehrin en kalabalık alışveriş caddesi olan “Rua Augusta” ve “Avenida de Liberdade” (Özgürlük Bulvarı) dan geçebilirsiniz. “Praça do Comercio” dan da geçip sahil şeridine ulaşacaksınız.

Biz buradan taksiyle Belem bölgesine geçiyoruz. Lizbon’da taksi fiyatları gerçekten çok uygun. Belem’deki ilk adresimiz Padrao dos Descobrimentos(Kaşifler Anıtı). Burası, “Tejo Nehri” kıyısında coğrafi keşifler anısına yapılmış bir anıt. Yürüyerek şehrin önde gelen sembollerinden olan Mosterio dos Jeronimos’a,  UNESCO tarafından dünya miras listesine alınmış manastıra gidiyoruz. Bu mimari, manuelin tarzın en başarılı örneklerinden. Manastırın iki katında deniz müzesi ve arkeoloji müzesi bulunuyor. Burayı gezmeyi bitirdikten sonra planımızın dışına çıkarak Belem Kültür Merkezi’ni keşfediyoruz. Yukarıya çıktığımızda tesadüfen çimlerin üzerinde jazz konseri veren bir grupla ve onları dinleyen insanlarla karşılaşıyoruz.
Padrao dos Descobrimentos
Oldukça keyifli geçen bir zamanın ardından bir sonraki adresimiz olan Torre de Belem(Belem Kalesi)’ne doğru adım adım yaklaşıyoruz. Gotik stilin devamı olan manuelin tarzında olan kale, Portekizli kâşif Vasco de Gama anısına yapılmış, UNESCO tarafından dünya mirasları listesine alınmıştır. Belem’de yapmanız gereken en önemli şeylerden birine geliyor sıra, “Pasteis de Belem”. Belem’in meşhur kremalı tartını tadabileceğiniz pastanenin önü mütemadiyen kalabalık olurmuş, zira biz gittiğimiz zaman da dışarıya kadar uzanan bir kuyruk vardı. Hikayeye göre sadece 3 kişi bu tartın tarifini biliyor ve kimseye de bu tarifi vermek istemiyorlar. Bu meşhur, leziz “Pasteis de Nata” lardan yemeden dönmek istemezsiniz. Belem maceramızı sonlandırıp şehrin merkezine geri dönüyoruz. Aynı geceyi “Bairro Alto” caddesinde geçirmeye karar veriyoruz. Lizbon’un gece kalbinin attığı yer ve gençlerin uğrak noktası olan bu yerin anlamı “Yukarı Mahalle”. Tercihinize göre birçok bar ve kulübü burada bulabilirsiniz. Aynı zamanda, kitapçılar, gravür atölyeleri, resim galerileri ve ikinci el kitapların satıldığı sahafları da burada bulmak mümkün.
Torre de Belem

Sahil kasabası “Cascais”…
Ertesi gün sahil şeridinden bindiğimiz trenle, Cascais’e gidiyoruz. Trende karşımızda oturanlar Portekizli küçük bir kız ve onun annesi. Yol boyu sohbet ettiğimiz bu güzel insanlarla, Cascais’e vardığımızda vedalaşıyoruz. Marinası, plajları, yazlık evleri ve balık lokantalarıyla sizi içine çeken bir yer burası. Yıllar boyu küçük bir balıkçı kasabası olan Cascais, 1807 yılında Fransızların istilasına uğramış. Kral Lui’nin konutunu buraya taşımasıyla, Cacais diğer aristokratlar tarafından da tercih edilmeye başlanmış ve konak benzeri yapılar artmıştır. Cascais’e vardığımızda küçük butikler arasında dolanıp marinaya geliyoruz. Burada bisiklet kiralamanız mümkün. Bisikletleri kiralayıp marinanın üst tarafındaki bisiklet yoluna çıktığımız gibi, tüm Cascais manzarasının keyfini bisiklet sürerek çıkartmaya başlıyoruz. Nasıl güzel bir koyla karşılaştığımıza inanamazsınız. Zamanımız kısıtlı, bisikletleri geri götürmemiz lazım fakat bu suya girmeden geçip gitmek olmaz. Sadece üç dakikalık bir süre içinde denize girip çıkıyorum, hava sıcak olmasına rağmen su dondurucu derecede soğuk ama bir saniye bile pişmanlık duyduğumu hatırlamıyorum; bu güzellikteki bir yerde, böyle güzel bir ânı tekrar bulabileceğimin garantisi yok…
Görmemiz gereken bir yer daha vardı. “Sintra”…

Sintra’ya gittiğinizde hazırlıklı olmanız gereken bir şey var! Tabiri caizse, yeşilden gözünüz kör oksijenden de kafanız iyi olabilir. Portekiz Monarşları’nın uzun bir süre ev sahipliğini yapan Sintra, yeşil tepelere karşı kurulmuş, görkemli tarihi konakların bulunduğu büyüleyici bir şehir. Biraz uzun sürse de, Serra da Estrela Dağı’nın tepelerinden birine kurulmuş Pena Sarayı’na ulaşabilirsiniz. Bir masal diyarını andıran bu büyülü kasaba, sarayları, kalesi, şatoları, parkları, taş sokakları ve yemyeşil doğasıyla kesinlikle görmeniz gereken bir yer. Ve eğer ilgilenirseniz, Sintra’da muhteşem bir oyuncak müzesi var, yani varmış, benim gibi sonradan öğrenip üzülmeyin. Kısıtlı zamanımızın tükendiğini fark edip koşmaya başlıyoruz çünkü Cascais’e giden son otobüse yetişmek zorundayız.
Kasabaya geri döndüğümüzde oturduğumuz restaurantta, futboldan açılan bir muhabbet sayesinde yanımızda oturan Brezilyalı bir çiftle tanışıyoruz, sempatik çift yemekte bize sohbetiyle eşlik ediyor. Brezilyalı futbolcu Alex’e hayranlık duyduklarını ve Fenerbahçe’yi takip ettiklerini de sohbetimiz sırasında öğreniyoruz. Artık dönme vakti geliyor, saat geç oldu ve yorgunluktan ölmek üzereyiz. Trende uyuklayarak hostelimize dönüyoruz ve Lizbon maceramızı böyle sonlandırıyoruz. Olurda gitme fırsatı yakalarsanız, hiç kaçırmayın derim; söylediklerime hak verecek, çok daha fazlasıyla karşılaşacak ve gördüklerinize asla pişman olmayacaksınız.